Er zijn bij metingen op hoge snelheid met de bromfietsrollentestbank enige incidenten geweest waarbij de in het achterwiel aangebrachte centrifugaalkoppeling van bromfietsen met een automatische versnelling uit elkaar is gespat. Om deze reden is het niet wenselijk om de maximale constructiesnelheid te meten, maar de maximumconstructiesnelheid te meten tot sprake is van een onder het strafrecht vallende overtreding en de in punt 7 genoemde recidiveregeling van toepassing is. Dit geldt voor zowel de meting met een bromfietsrollentestbank als voor de meting door middel van een rijproef. Deze beperking in de meting geldt dus niet uitsluitend voor bromfietsen maar voor alle voertuigen, waarvan de maximumconstructiesnelheid, door middel van een rijproef wordt gemeten.
Bij bromfietsen met een maximumconstructiesnelheid van 45 km/h (toegestaan: 45 + 5 km/h =50 km/h) is hiervan sprake als een snelheid is gemeten van 74 km/h op de bromfietsrollentestbank (74-8= 66 km/h is een overschrijding met meer dan 15 km/h).
Voor snorfietsen met een maximumconstructiesnelheid van 25 km/h (toegestaan: 25 + 4= 29 km/h) geldt dit als een snelheid is gemeten van 50 km/h (50-5 = 45 km/h is een overschrijding met meer dan 15 km/h).
NB Vanwege deze beleidswijzing zijn van de feitcodeseries N 083, N 085 en N 086 de c tm f feitcodes afgesloten per 31 maart 2012 en gelden voor een overschrijding met meer dan 15 km/h de feitcodes N 083g, N 085g en N 086g.
Juridisch advies nodig?
Heeft u een juridisch probleem of een zaak die u wilt voorleggen aan een gespecialiseerde jurist of advocaat ?
Neemt u dan gerust contact met ons op en laat uw zaak vrijblijvend beoordelen.