Voorbeelden
Voorbeeld 1 Voorbeeld 2 Voorbeeld 3 Voorbeeld 4
(NB! De lang-antwoord vraag is geschikt voor de eindtermen 2, 3, 4, 5, 6. In de beginperiode van de examens- metopen- vragen zal de nadruk liggen op de kortantwoordvragen in de C/D examens. De formuleervaardigheid in het Nederlands moet niet te zeer ’meegetoetst’ worden)
De aanvulvraag is met name geschikt voor eindterm2 waar er sprake is van een vraag naar de hoofdzaak van een tekst(fragment). De kandidaat antwoordt in de taal waarin de eerste woorden van de aanvulzin geschreven zijn. Er wordt gekozen voor een aanvulvraag wanneer gevreesd wordt dat de kandidaten moeite zullen hebben het antwoord te formuleren. Je zet ze alvast op het goede spoor. Een aanvulvraag kan ook voorkomen dat de afleiders van een MK vraag steeds voor een deel dezelfde woorden bevatten. Kost de kandidaat alleen maar veel leestijd. Verder is een aanvulvraag geschikt wanneer er niet genoeg zinnige afleiders te maken zijn.Voorbeeld 5 Voorbeeld 6
De citeervraag is met name geschikt voor de eindtermen 1, 4 en 5 en bij informatieve artikelen, ingezonden brieven en andere teksten waarin meningen en/of gevoelens geuit worden. Een MK vraag kan leiden tot lastig leesbare vragen en verwarrende regelaanduidingen.
VoorbeeldVoorbeeld 7
De invulopdracht is geschikt voor het toetsen van eindterm 3. Een overmaat aan informatie uit vaak verschillende teksten maakt het voor kandidaten vaak moeilijk de opdracht uit te voeren. Voorstructurering in de vorm van een schema voorkomt eindeloos gepuzzel.
VoorbeeldVoorbeeld 8
Het volgende voorbeeld geeft aan hoe een invulvraag een open dan wel een gesloten karakter kan hebbn:Voorbeeld 9
Deze versie van de vraag is gesloten. Eigenlijk is er sprake van 4 meerkeuzeitems met 3 alternatieven.
Een open versie ontstaat wanneer de opdracht als volgt luidt:
Wat was de weersverwachting voor het Rheinland voor zondag overdag? Wat gebeurt er met:
· Luchtdruk;
· Bewolking;
· Neerslag;
· Temperatuur.
De herordeningsopdracht is geschikt voor het toetsen van eindterm 2 en 3.
Er wordt detailbegrip gevraagd om gegeven informatie in de juiste volgorde te kunnen zetten, bijvoorbeeld bij een gebruiksaanwijzing, een recept of een serie gebeurtenissen.
Inhoudsopgave
1. Open vragen moderne vreemde talen in vwo en havo
2. Open vragen moderne vreemde talen in mavo en vbo
3. Gebruik van het Nederlands in open vragen
4. Gebruik van het Nederlands in de antwoorden
5. Verhouding tussen vraag-vormen
Toelichting bij de invoering van open vragen
Voorbeelden
6. Eerste en tweede correctie
Juridisch advies nodig?
Heeft u een juridisch probleem of een zaak die u wilt voorleggen aan een gespecialiseerde jurist of advocaat ?
Neemt u dan gerust contact met ons op en laat uw zaak vrijblijvend beoordelen.

Stel uw vraag
Geschiedenis

Geschiedenis-overzicht